توضیح کامل درباره ای قوم هزاره یکی از اقوام کشور افغانستان
درباره وبلاگ


این وبسایت در تاریخ 17/3/1387 تاسیس شده است. موضوعات این وبلاگ عبارتند از تاريخ افغانستان.ورزش افغانستان جغرافياي افغانستان.آب وهواي افغانستان.توضیح کامل درباره ی قوم های افغانستان. آثارباستاني افغانستان اقتصاد افغانستان.عكس هاي از افغانستان وديگرمناطق آن دانلود جديدترين آهنگ هاي افغاني وغيره........



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 270
بازدید کل : 19453
تعداد مطالب : 180
تعداد نظرات : 27159
تعداد آنلاین : 4

.::: وبسایت تخصصي افغانستان:::.
موضوعات این وبسایت تاریخ.قرهنگ.جغرافیا.اقوام افغانستان وتمام مسائل مربوط به افغانستان هست.

پیشینه

یک مرد هزاره.

هزاره ها از گذشته دور در مناطق میان هرات و مشهد حضور داشته اند و در برخی دوره های تاریخی، امنیت سرزمین‌های میان هرات و مشهد در اختیار سران این قوم بوده است و به سبب همین حضور، بخشی از هزاره‌های مهاجر در دوران عبدالرحمان در این ناحیه ساکن شدند. پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران روند مهاجرت به ایران بیشتر شد. مهمترین علت این مهاجرت‌ها کشتار و اخراج آن‌ها از مناطق سکونتشان در زمان عبدالرحمان یکی از شاهان افغانستان، و نیز در زمان حکومت طالبان می‌باشد. در دوران عبدالر حمان، تقریبا ۶۲ درصد مردم هزاره قتل عام شدند.

در گذشته‌های دور هزاره‌جات کنونی به نام‌های زیر یاد شده‌است: به گفته (بلیو) غر مارث که این نام در کتاب مقدس نیز آمده‌است. به قول مرحوم غبار نویسنده افغانستان در مسیر تاریخ، نزدیک ۵۰۰ سال پیش از هزاره‌جات به نام «ستا گید یا» نام برده شده‌است شاهان هزاره‌جات قبل از اسلام به نام‌های شیران بامیان از اولاده کوشانی ویفتلی و بعدآ به نام‌های هزار بنده – شار و ریو شاران یاد می‌شدند که عمدتآ در دو نقطه تاریخی این سرزمین به نام‌های (پشین) یا افشین یکاو لنگ کنونی و (سورمین) سر پل فعلی که پایتخت تابستانی و زمستانی ایشان بودند حکومت میرا ندند.

کنت کورت و بطلیموس مورخین عهد اسکندر کبیر، فریبه جهانگرد فرانسوی، هنری فیلد کریستیاتس محقق دانمارکی و جورج راورتی، از مورخان غربی. مقدسی، مولف گمنام حدودالعالم در ۹۵۹ میلادی، ابی بکر مشهور به ابن فقیه، ابن خرداد در ۹۲۰ میلادی، ناصر خسرو قبادیانی از مورخین اسلامی و همچنان هیوان تسنگ راهب چینی از موجودیت غرج الشار، غرجه، غرجستان، شاران غرجستان و موجودیت هزاره‌ها در غرجستان به کرات یاد نموده‌اند.

حکمرانی شیران بامیان توسط غزنویان ساقط و بعد از آن غوری‌ها شنسبی‌ها – خوارزمی‌ها در هزاره‌جات حکومت کردند با شکست خوارزم‌شاه شهر غلغله توسط لشکر چنگیزخان تخریب و به بامیان آسیب زیادی وارد گشت. اولاده چنگیزخان چندین قرن در بامیان و دیگر مناطق غرجستان حکومت کردند و بعدآ اولاد تیمور لنگ در ین ساحه تسلط یافتند و در زمان سلطان حسین با یقرا - امیر ذوالنون ارغون از طایفه ارغون از مغولان ایلخانی ایل ترخان اولین حاکم وامیر سلسله امرای ار غونیه در هزاره جات بود. وی توانست قلمرو خود را تا کابل –قندهار– سند و فراه توسعه دهد. امرای ارغونیه مردمان دادگر، دانش پرور، هنر دوست بودند و در مجموع از سال ۸۸۴- الی- ۹۶۴ – هجری قریب به هشتاد سال با سیاست و فراست حکومت کردند.

مورخین عرب و خراسان هزاره‌جات را به نام‌های غرجستان – غرج الشار – گرستان یاد کردهاند و حدود چهارگانه آن را از جانب غرب به هرات و بادغیس و از طرف شرق به کابل – از سمت شمال به جوزجان و از سوی جنوب به غزنی پیوست دانسته‌اند. به قول ابن حوقل تاریخدان عرب غرجستان کشوری بزرگی بوده‌است که موسوم به مملکت غرجه یاد شده‌است. در اغلب کتب تاریخ عرب و خراسان هزاره‌جات به نام غرجستان یاد شده که وسعت آن خیلی از وسعت کنونی آن فراتر بود و شامل غور – بامیان و غزنی می‌شد.

اکادمیسین پوهاند عبدالاحمد جاوید در یکی از مقاله‌هایش تحت عنوان بحثی پیرامون اقوام و طوایف افغانستان می‌نویسد:

طوریکه دیدیم سرزمین خلج نزدیک کابل و غزنی بوده‌است و خلج‌ها درهمین حدود می‌زیستند و هنوز در زمین داور علاقه‌ای به نام خلج معروف است. اما در اینکه تلفظ صحیح به فتح دوم است یا سکون آن اختلاف است. این کلمه هنوز در هند و افغانستان با سکون دوم و و در ایران به فتح دوم تلفظ می‌گردد. اصطخری, ابن حوقل و یاقوت حموی چنانکه دیدیم حرف دوم را ساکن ضبط کرده‌اند و اما منینی حرف اول و دوم را به فتحه نوشته و به گمان اغلب به سکون دوم درست‌تر می‌نماید. خاصه اگر بپذیریم که کلمه غلجی همان خلجی است و ریشه آن را از غرچ بدانیم. اما بنابر عقیده بعضی اگر آن را از شکل ترکی قلچ تصور کنیم تلفظ آن با فتح دوم خواهد بود. (۲۳) عقیده بر این است که این کلمه ترکی نبوده خاصه با قلج ترکی ارتباطی ندارد و غالباً کلمه خلج شکل دیگر غرچ است. کلمه غرچه در ادبیات فارسی دری بمعنای کوهی مقابل روستایی آمده و از لحاظ اتساع معنی بمعنای ساده و ابله نیز به کار رفته‌است. چنانچه درین دو بیت:

صد و اند ساله یکی مرد غرچه

چرا شصت و سه زیست این مرد تازی

بفریبد دلت بهر سخنی

روستایی و غرچه را مانی

ناصر خسرو در یکجا گوید:

استاده بدی به بامیان شیری

بنشسته به عز، در بشین، شاری

در توضیح شیر بامیان نوشته‌اند:

«شیر ملک آنجاست چنانکه ملک ختلان را نیز شیر ختلان یا ختلان خدا یا

ختلان شاه گفتندی و شار عنوان ملک غوریا غرش یا غرستان یا :غرستان به تلفظ اوستایی غرستانه و فردوسی غرچکان.

چنانکه گوید:

یا غرجیستان ویا غرچستان. فرخی گوید:

سپهبد سپه شاه شرق ابو منصور

فراتکین دوانی امیر غرجستان

سیاسی است مراورا که در ولایت آن

پلنگ رفت نیارد مگر گشاده دهان

درین دیار بهنگام شار چندین بار

پلنگ‌وار نمودند غرچکان عصیان

فردوسی در یک مصراع از شاهنامه می‌سراید:

شه ءغرچکان بود بر سان شیر

کجا ژنده پیل، آوریدی به زیر،

در ایران

پیش از جدایی قسمت‌هایی از مرز خراسان بزرگ از خاک ایران قوم خاوری در روستا های بین مشهد و فریمان زندگی می کردند.و قوم هزاره در آن طرف خراسان بیرون از مرزهای ایران کنونی زندگی می کردند با جدایی قسمت‌هایی از خاک خراسان و ایران وپیوستن آن به افغانستان شباهتهای قومی بین قوم هزاره افغانی و خاوری ایرانی به وجود امد .البته این شباهتهای قومی در تمامی مرزهای ایران با مرز کشور همسایه ایجاد شد.همانند بلوچهای ایران وپاکستان-ترکمن های ایران وترکمنستان-ترکهای ایران و آذربایجان-عربهای خوزستان وعراق-کردهای کردستان و عراق-در مرز خراسان این شکاف مرزی باعث به وجوذ امدن دو قوم به نام هزاره در افغانستان و خاوری درایران گردید .

نویسندگان معروف

  • محمد جواد خاوری
  • حفیظ الله شریعتی
  • محمدامین زواری

چهره های سرشناس افراد زنده

  • محقق کابلی مرجع تقلید شیعیان جهان
  • محمداسحاق فیاض مرجع تقلید شیعیان جهان
  • سیما سمر فعال حقوق بشر
  • حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و رئیس کمیسیون عدلی و قضایی ولسی جرگه
  • محمدکریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و معاون رئیس جمهوری اسلامی افغانستان

 

* رمضان بشردوست فعال سیاسی و وکیل در ولسی جرگه

منابع

  • تاریخ هزاره‌ها - هزارستان
  1. دولت آبادی، بصیر حمد، شناسنامه افغانستان، تهران: نشر عرفان ، ۱۳۸۷، صفحه ۳۵ .
  2. پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله العظمی محقق کابلی
  3. http://www.alfayadh.net/
  4. BBC فارسی - افغانستان - سیما سمر؛ فعال حقوق بشر
  5. حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان

نظرات شما عزیزان:

خاوری مقیم مشهد
ساعت15:38---8 ارديبهشت 1392
با سلام. مقاله و مطالب مفیدی بود. ممنون.


مریم
ساعت18:49---4 فروردين 1392
سلام
خیلی مطلب خوبی هست تشکر فراوان};-};-


هزاره
ساعت0:28---21 اسفند 1391
وطن فروش خائن مزدور ايران

افغان
ساعت21:50---18 دی 1391
تمام این مطالب دروغ هست و هیچ افغانی از نسل ایرانی نبوده ونخواهد شد....تو هم که این وبلاگ را راه اندازی کردی یک آدم خریده شده توسط ایرانی ها هستی.وطن فروش

سارا
ساعت15:55---2 دی 1391
محمدکیه؟؟؟؟؟؟؟

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب